Home

MICHIEL ALBERTS

 
SALUTATIONS
 
05/09 - 26/10/2014
 

Michiel Alberts, Roof Series #6247, 100x150 cm, 2011

 
 
gesprek MICHIEL ALBERTS & LOUWRIEN WIJERS
+

 presentatie EDITIE BOX

 

 

Op vrijdag 5 september opende bij galerie EVA STEYNEN.DEVIATION(S) de solotentoonstelling 'SALUTATIONS' van performance- en beeldend kunstenaar MICHIEL ALBERTS. Naast nieuw videowerk presenteert hij grote fotografische prints op mat RAG papier uit de series 'Physical Drawings' en 'Roof ' en zijn nog nooit eerder getoonde tekeningen. Tijdens de openingsreceptie op 5 september maakte hij gedurende een uur durende performance een nieuwe fysieke tekening 'Salutations'.

 

A salutation can be interpreted as a form of a signal in which the receiver of the salutation is being acknowledged, respected or thanked.

 

MICHIEL ALBERTS omschrijft zijn werk als 'fysieke tekeningen in tijd en ruimte'. Tijd en beweging in het performatieve handelen staan daarbij centraal. In zijn specifieke bewegingstaal verloopt die tijd traag, tegen de snelheid van het begrijpende denken in. Hierdoor ontstaat een spanningsveld, een aarzeling in ons verwachtingspatroon dat er iéts gebeurt. Michiel Alberts laat een fractuur ontstaan in het oppervlak van de chronologische tijd en raakt aan wat Henry Bergson benoemde als de 'duur' van de innerlijke tijd.
 
'Salutations' is tevens de titel van de live-performance en verwijst naar het groeten doorheen de tijd. 'Ik groet, dus jij bestaat': een saluut naar de ander die blijft bestaan in een fysieke beweging van her-inneren. In een langdurende beweging evoceert Michiel Albrechts de vage afdruk van een momentane, innerlijke ruimte, van een gelijktijdig aan- en afwezigheid zijn.
 
 
 
physical drawings #9786, 40x80cm
 
 
Bij de getoonde werken binnen deze tentoonstelling van Michiel Alberts ligt de performatieve handeling aan de basis. In de fotografische serie 'Roof' geeft de bewegingstaal vorm aan de nog onbepaalde ruimte. In de serie 'Physical Drawings' is het lichaam van zijn menselijke figuur ontdaan. De figuur tekent in de ruimte. Door het samenspel van trage bewegingen en lange sluitertijden wordt de, voor het menselijke oog onzichtbare, beweging zichtbaar en verschijnen haast abstracte modulaties van een gelaagde tijd. 
 
De tekeningen zijn performances op papier. Het nog te betekenen blad papier fungeert hier, net als de lege ruimte, als een mogelijkheid. De nadruk ligt op het aanwezig stellen van de fysieke handeling zelf in het inktspoor op het papier. De opdoemende beweging is een tijdelijk gewaarworden, dat reeds lijkt te verdwijnen zodra het verschijnt. In die aan- en afwezigheid maakt Michiel Alberts het ongrijpbare zichtbaar : het is voorwoordelijk.
 
 
 
 
 
MICHIEL ALBERTS (1972, NL) woont en werkt in Antwerpen. Sinds 2002 is hij actief als beeldend kunstenaar. Voordien studeerde hij als acteur af aan de theaterschool Maastricht en DASArts in Amsterdam en werkte o.a. samen met theaterregisseur Jan Ritsema. Sindsdien ontwikkelde hij een eigen fysieke beeldtaal en de nadruk kwam meer te liggen op beeldend werk. In 2008 was hij laureaat aan het HISK. Michiel Alberts stelde tentoon in binnen en buitenland, zowel in groep als solo. Groepstentoonstellingen waren o.m. ‘El Manifesto De Santiago’(Matucana Santiago, Chile, 2007, curator Philippe Van Cauteren), A Serpentine Gesture and Other Prophecies (FRAC, Metz, FR, 2011), Magicgruppe Kulturobjekt (Ludwig Forum, Aachen, D, 2012) en (Extra City, Antwerpen, B, 2012), Deel 1, De inleiding (CC Belgica, Dendermonde, B, 2013, curators Ben Benaouisse en Philippe Van Cauteren), Voor ieder en niemand (Lokaal 01, Breda, NL, 2013).
 
Solo performance en presentaties: Croxhapox (Gent, B, 2007), Gemak Art Institute (Den Haag, NL, 2010) en Playground Festival (STUK, Leuven, B, 2008, curator Eva Wittocx). Tijdens de bouw van het nieuwe gebouw van de Singel (Antwerpen, B) werkte hij gedurende een jaar in de nog lege ruimtes. Het resulteerde in een solotentoonstelling tijdens de opening in 2010 met een selectie van zijn fotografisch materiaal en de zes uur durende performance Preparation for Leave-taking.
 
Meer info vindt u op www.deviations.be en www.michielalberts.com

 

 

    

Physical Drawing #134, Ink op papier, 30,50 x 45,50 cm, 2014

       

 

 
 
 

    

 
    
 
   
 
   
 
 
 
 
FINISSAGE-gesprek MICHIEL ALBERTS & LOUWRIEN WIJERS 26/10 16:00
 

Louwrien Wijers (1941) visual artist and writer, sees herself as sculptor. After 18 years near to Joseph Beuys, 1968-1986, she looks, like him, at writing and speaking as sculpture. She makes mental sculpture and material sculpture. In 1981 Beuys asked her to bring him in contact with HH the Dalai Lama, who she had interviewed at length on the request of Andy Warhol. The Dalai Lama/Beuys meeting of 1982 led to her important mental sculpture, Art meets Science and Spirituality in a changing Economy, 1990 and 1996. 'Compassionate Economy' was her focus from 1998 to 2005. The influence of food on our future is since 2008 her topic with the slogan: "Science is the Past / Art is the Present / Food is the Future'. "

 

http://www.louwrienwijers.nl/books.html

 

 

EDITIE BOX'SALUTATIONS' 26/10

 

25 exemplaren, getekend en genummerd

Portfolio 'Salutations', tekst en interview.

100pagina's, kleur, r/v, A5 300gr 100% gerecycleerd papier

Box met typographie in loodletters

65euro

 
 
VERNISSAGE & PERFORMANCE 'SALUTATIONS' 05/09
 
        
 
    
 
    
 
    
 
    
 
   
 
   
 
   
 
   
 
    
 
    
 
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Louwrien Wijers (1941) visual artist and writer, sees herself as sculptor. After 18 years near to Joseph Beuys, 1968-1986, she looks, like him, at writing and speaking as sculpture. She makes mental sculpture and material sculpture. In 1981 Beuys asked her to bring him in contact with HH the Dalai Lama, who she had interviewed at length on the request of Andy Warhol. The Dalai Lama/Beuys meeting of 1982 led to her important mental sculpture, Art meets Science and Spirituality in a changing Economy, 1990 and 1996. 'Compassionate Economy' was her focus from 1998 to 2005. The influence of food on our future is since 2008 her topic with the slogan: "Science is the Past / Art is the Present / Food is the Future'. "

http://www.louwrienwijers.nl/books.html