Home

LIESBETH HENDERICKX

 

 

Liesbeth Henderickx toont in haar werk de steen zoals die uit een steengroeve komt, nog ongevormd. Met de nadruk op de materie, enkel één zijde gepolijst, de golven van het relief volgend. Over het hier getoonde werk Maverick stelt Hendrickx: ‘De steen in de tentoonstelling was origineel deel van de installatie ‘The introduction of a complex relation between two blue hardstones’. Deze steen was een buitenbeentje in de installatie. Hierdoor kan hij voor mij als object getoond worden. De steen bestaat voornamelijk uit de korst van het eigenlijke arduin. Korsten zijn lagen die gevormd zijn tussen massief arduin, een deel van deze korstlagen bestaat voornamelijk nog uit steenkool en is hierdoor veel poreuzer. De korsten van het arduin kent geen technische toepassing en zal altijd een restmateriaal zijn. De korst heeft geen commerciële waarde. De korst mag nooit zonder toestemming de groeve verlaten. Hierdoor kwam ik pas heel laat met de eerste korst in aanraking. Tijdens een rondleiding door mijn favoriete arduingroeve vond ik een korst buiten op de parkeerplaats. Het gepolijste stuk in de steen toont de overgang tussen de korst en de arduin. De titel Maverick verwijst naar de oorspronkelijke betekenis van het woord namelijk merkloos vee dat van de kudde afdwaalde en hierdoor het dier als eigendom van… in twijfel werd getrokken.’

Liesbeth Henderickx (°1991) studeerde aan Kask Gent en was een laureate aan het Hisk (2017-2018). Ze won de nationale prijs Mark Macken voor beeldhouwkunst (2016). Enkele recente tentoonstellingen: ‘Violent Tendencies’ at Extra City Kunsthal in Antwerp (BE), ‘On Materiality’ in Dash, Kortrijk (BE) en ‘Balls & Glory bij Rudolf Janssen in Brussel.